Quan vaig començar a escriure aquest post, el vaig titular "Work in Progress" perquè sabia que no tendria temps d'acabar-lo abans de la data d'entrega original. Em volia curar en salut per si algú accedia a aquest espai i trobava una entrada a mig fer, així que vaig decidir posar un títol que emfatitzés el caràcter inconclús del que hi havia. Ara, que sí que tinc temps per completar aquesta entrada, aquest títol em sembla estranyament adient. A continuació intentaré explicar per què.
![]() |
"Work in progress" by damonjah is licensed under CC BY 2.0 |
En l'article d'Esteve, Castell i Castañeda, "Un modelo holístico de competencia docente para el mundo digital", els autors suggereixen una sèrie de qualitats, actituds i habilitats que haurien de tenir els i les docents en el món digital. Així doncs, segons aquests autors, la figura del docent competent en matèria digital s'ha d'entendre com la d'un professional:
generador i gestor de pràctiques pedagògiques emergents
expert en continguts pedagògics digitals
amb capacitat (augmentada) per aprendre de de la seva pràctica docent
expert en entorns (enriquits) d'aprenentatge personal i organitzatius
amb sensibilitat envers l'ús de la tecnologia des de la perspectiva del compromís social
amb la capacitat d'utilitzar la tecnologia per expandir la relació família-entorn de l'estudiant
Darrere aquestes propostes, formulades, tot s'ha de dir, de manera poc transparent per aquells que no estem avesats a participar en els debats acadèmics de les Ciències de l'educació, hi ha la preocupació dels autors per aconseguir que els i les docents treguin el màxim profit de les oportunitats educatives i de formació professional que brinden, en la seva opinió, les noves tecnologies.
De fet, per tal de facilitar-ne la comprensió i d'apropar-les a la pràctica quotidiana, a la comissió TIC de l'IES Joan Castelló vàrem intentar traduir aquestes idees en consells pràctics per als i les docents del nostre institut imaginari com podeu veure en la infografia que hi ha sota aquestes línies.
Sigui com sigui i com ja va assenyalar una companya al seu bloc, llegint el text que ens ocupa, hom té la sensació que per ser un docent mitjanament competent en el món digital és necessari convertir-se en un superheroi. Quan, i aquesta ja és la meva opinió, els docents (també com a aprenents) som, en el millor dels casos, un work in progress permanent: intentem, entre altres coses, adaptar-nos a les noves exigències del sistema educatiu, als desafiaments que plantegen els canvis socials, a les noves tendències pedagògiques. Però, sobretot hauríem d'intentar adaptar-nos i respondre a les necessitats dels nostres alumnes, i aspirar a dotar-los de les eines i coneixements necessaris per convertir-se en ciutadans informats i crítics.
L'ideal, en la meva opinió, és no perdre mai de vista que tot el que fem hauria d'anar encaminat a contribuir, com diuen els autors, a la construcció d'una societat un poc més humana i més justa que l'actual. Aquest és el vertader work in progress.
Referències bibliogràfiques:
Mon, F. M. E., Quintero, L. J. C., & Segura, J. A. (2018). "Un modelo holístico de competencia docente para el mundo digital." Revista interuniversitaria de formación del profesorado, (91), 105-116.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada